2005 – Oliver

Auteur: Charles Dickens

Regie: Jos Maesschalck

Het verhaal

Oliver wordt geboren in diepe armoede. Zijn moeder sterft kort na zijn geboorte en zijn vader is onbekend. Na acht jaar in een weeshuis te hebben gezeten, belandt Oliver in een zogenaamd werkhuis waar een streng regime heerst.

Wanneer Oliver wordt aangespoord om extra voedsel te vragen wordt hij als knecht aangeboden en komt terecht bij Mr. Sowerberry, een begrafenisondernemer. Hij behandelt hem relatief goed maar kan hem niet houden omdat zijn vrouw hem niet mag. Oliver besluit weg te lopen en beland in London, waar hij terechtkomt in de dievenbende van Fagin. Wanneer Oliver gearresteerd wordt, besluit mevrouw Bronlow zich over hem te ontfermen.

Na heel wat samenzweringen en valse beschuldigingen wordt Oliver door mevrouw Bronlow geadopteerd en vindt hij zelfs zijn tante Rose terug.

Spelers

Balder Bongaerts (Oliver) – Jan Van Royen (Charly) – Bo De Bisschop (Ripper) – Stefan Aerts (Bumble) – Louise Van den Brande (Mevr. Corney) – Lieve De Braekeleer (Mevr. Sowerberrry) – Hugo Platteau (Mr. Sowerberry) – Dorien Pollet (Florence) – Erwin de Brabanter (Fagin) – Chris Lockefeer (Bill Sikes) – Marleen Deneys (Nancy) – Greet Rossignol (Beth) – Karin De Lil (Mevr. Bronlow) – Karin Verschorren (Juf. Bedwin) – Piet Van Vaerenbergh (Dr. Grimwig) – Ilse Vinck (Rose) – Reinaut Aerts (Agent) – Franklin de Meersman (Monks) – Renée De Mol (Sally) – Jill Vandroogenbroeck (Jonge dienster) – Zeger Droeshout, Sanne Barbé, Katrien D’Hoe, Lien Bockstal, Astrid de Brabanter, Lotte Hemelsoet, Jolien Herremans, Alexandra Hunter, Coline Saenen, Freya Bongaerts, Joury D’Hondt, Jill Vandroogenbroeck, Bo De Bisschop (Weeskinderen / Boefjes) – Esma Islamaj, Maria Lievens, Chris Deneys, Kathleen Desmet, Felix Baetens, Ingrid Van Asbroeck, Hans Muylaert, Jos Maesschalk, Linda Volckaert (Figuranten)

Verslag jury Provinciaal Tornooi voor Toneel, Vlaams-Brabant

"Een vereniging die zich bij vorig beurtoptreden in de hoogste afdeling heeft gewerkt, staat voor de moeilijkste opgave zich daarin te bevestigen, en dit voor een jury die doorgaans veeleisender en dus “strenger” aan de beoordeling begint.

Toneel De Motoen was zich hiervan kennelijk bewust, maar heeft desondanks gekozen voor het moeilijkste genre, de musical. Hier worden van de vertolkers immers behalve

acteertalent ook zang- én danskwaliteiten vereist.En ondanks al deze valkuilen is de Liedekerkse vereniging er weer in geslaagd een uitstekende productie af te leveren. Dat de groep goed bezig is mag blijken uit de massale toeloop van geestdriftige toeschouwers. De zaal zat werkelijk tot de nok gevuld en dit kennelijk negen keer. Een prachtprestatie gewoon!

De groep slaagt er in de hele avond lang te boeien. Daarbij valt het uitstekende groepswerk positief op. Men is er in geslaagd een onwaarschijnlijk grote bezetting tot een homogene en blijvend boeiende prestatie te leiden. Motiverings- en stimuleringstalent vereist!

Dat de vereniging op een goed spoor zit mag onder meer blijken uit de vele jongeren die voor deze productie werden aangetrokken en die onmiskenbaar blijken van talent geven. De toekomst van De Motoen ziet er rooskleurig uit! De balletten zijn van een onwaarschijnlijk hoog niveau. Vooral de jongeren geven daarbij blijk van talent en discipline. Alle acteurs en actrices spelen, zingen en dansen op een onwaarschijnlijk hoog peil! De tekstkennis is perfect en die tekst wordt ook boeiend gespeeld. Een volgehouden beleving zorgt er voor dat het drama blijft boeien tot het einde.

Ook de technische ploeg zorgt voor enkele onwaarschijnlijke hoogstandjes. Ondanks de moeilijke ruimte werd en stijlvol én bespeelbaar decor neergepoot. De belichting was geen sinecure, maar verliep vlekkeloos. Bij het geluid wil de jury toch een extra pluim geven voor het live orkest. De muzikanten hebben niet alleen muzikale talenten, ze geven ook blijk van een discipline, die minstens even groot is als die van de dansers. Ook de kostuum- en de grimeploegen delen in de lof.

Omdat de jury aangenaam verrast werd door het onverwacht hoge niveau van deze aartsmoeilijke productie en vaststelt dat De Motoen zich op het hoge peil van vorig beurtoptreden heeft kunnen handhaven, wordt dan ook opnieuw een UITMUNTENDHEID toegekend. De juryleden sluiten zich dan ook graag aan bij het langdurig en geestdriftig applaus van een opvallend dankbaar publiek.”

Jezus-Eik, CC De Bosuil, 26 mei 2005

 

Print Friendly, PDF & Email

Toneelvereniging De Motoen – Jong Motoen